Katastrofer, hästar - PC 2012-10-18 18:13:15

 

Katastrofer, hästar - PC 2012-10-18 18:13:15

Jag drömmer ofta och intensivt, oftast detaljerat och jag minns de flesta drömmarna när jag vaknar. De senaste veckorna har jag drömt om hästar som dör i olika sammanhang. Jag har ingen speciell relation till hästar annat än att jag tycker att de ser mer ömtåliga ut än de flesta andra djur. De senaste två åren har jag varit (och är fortfarande) i en mycket jobbig relation med en person från en annan kultur som inte vill mig väl och ofta kritiserar mig. Jag försöker ta mig ur relationen men orkar inte. Jag har också haft problem på jobbet och söker nu ett nytt jobb. Jag har inga problem att komma på intervjuer men jag tror att jag skickar ut signaler att jag inte tror på mig själv när jag väl träffar de potentiella arbetsgivarna. Mitt självförtroende är starkt i vissa sammanhang och svagt i andra. På det stora hela har jag en positiv attityd och jag tror att allt snart kommer att ordna sig till det bättre, men samtidigt har jag ingen energi och vet inte hur jag ska kunna samla mig själv och gå vidare.

I drömmen vaktar jag mina föräldrars hus medan de är bortresta. Min bror kommer över för att hålla mig sällskap och han arbetar med någon syssla på egen hand. Det blir kväll och min bror sover över. Jag ser ett svagt rött sken på himlen. Jag vaknar av en högtalarröst längre bort på gatan och jag får lyssna noga, flera gånger, för att urskilja vad som sägs. Budskapet är att inte drabbas av panik och att låta eventuella vapen förbli i sina vapenskåp (i verkligheten finns det inga vapen i huset). Jag går upp och ser att himlen är ljus och luften ar fylld av rök, eller dimma, som kommer in från väster. Jag börjar undra om det är en skogsbrand någonstans. Plötsligt ser jag, på en allmänning som skiljer villakvarteret från nästa, en brun häst med en kärra efter. Hästen styrs av en man i hatt. Allt (hästen, mannen, kärran) brinner. Det kommer mer och mer rök och jag funderar hur vi ska ta oss därifrån, röken ser ut att vara giftig att andas in. Men känslan är att det inte är hopplöst. Österut finns ingen rök och det är en möjlig flyktväg, med undantag för att jag har en känsla av att vägarna kontrolleras av någon. Jag väcker min bror som blir irriterad och undrar vad klockan är. Jag svarar att den är tio över tre på morgonen och att vi måste fly.

När jag sedan vaknar är klockan i verkligheten tjugo över tre, d v s nästan samma tid som i drömmen. I verkligheten vaktade jag också mina föräldrars hus under några dagar och umgicks där med min bror. Allmänningen bakom huset brukar trafikeras av en ridskola. I den livssituation jag nu befinner mig vakendrömmer jag ofta om min barndom i ett nostalgiskt sken (och jag är strax över 30). Jag hade en generellt bra uppväxt i en underbar miljö och när jag nu återvänder till mina föräldrar för att besöka dem tycker jag att jag kommer till en fristad av lugn och ro. Under mitt senaste besök hade jag en stark skönhetsupplevelse då jag älskar hösten med dess färger. Direkt efter uppvaknandet kände jag att branden på något sätt var relaterad till denna skönhetsupplevelse, även om drömmen som helhet helt klart hade inslag av hot och fara.

I en tidigare dröm befinner jag mig i en lägenhet som jag uppfattar vara en gemensam bostad för mig och min partner. Det är ett enda stort, kvadratiskt rum med mycket hög takhöjd. Min partner lagar mat (vilket han oftast gör i verkligheten, oftast asiatisk mat) i ett kök och jag tittar på från en sorts stor 'hylla' fyra meter upp på en vägg. 'Hyllan' verkar vara mitt arbetsrum och det finns inga räcken efter sidorna. Därifrån har jag överblick över hela rummet. Plötsligt kommer en häst in i rummet, jag minns inte färgen. Den får syn på ett blad nori (torkade alger) som jag håller i handen. Hästen tar sats och hoppar fyra meter upp i luften för att nappa tag i bladet med mulen. Den får tag i bladet men missar att stanna, så den kanar över det glatta golvet och faller sedan ner med en bågformad rörelse och slår ihjäl sig på golvet framför köksbänken. Min partner tar ingen större notis om detta utan fortsätter med matlagningen.

Jag tror att jag har en aning om vad symbolerna innebär men vore ändå tacksam för en kommentar!

 

Hej PC

Ja, tror du har nog koll på det här i stort sett, men klokt av dig att skicka in drömmen hit. Det är alltid något som andra kan komma på, och det är en process att förstå en dröm.
Jag har i nuläget ingen helhetsbild riktigt, men jag skriver lite om de olika bilderna.
Jag skulle tro att du kommit rätt långt med dig själv, och med att förstå livet ur ett 'psykoloiskt' perspektiv. Det händer att man kan vara rätt klok på det indiviuella området, men sedan ändå få problem på det gemensamma, det kollektiva. (ett parförhållande är ju ett litet kollektiv). Jag ska komma till min tydning, men det kliar lite i fingrarna att få skriva om den socialpsykologiska sidan. Öh, jag tror jag ger efter för min känsla.. Det är så många drömmar som handlar om närrelationer. Och jag har en ide om var skon klämmer. Jag ser det som en kulturell fråga. Om man ser till olika kulturer, så lever man olika, också när det gäller när-relationen. Om man till ex. ser till s.k. naturfolk, så lever man mycket mer åtskilt. Man mixar inte män och kvinnor hur som helst. Det finns en kvinno-sfär och en mans-sfär. Och samtidigt har man förstås en gemensam stam-sfär.
De jordbrukande människorna har mer fokus på familjen. Kanske det hela tiden finns fyra generationer på en gård. Livet präglas mycket av tidigare generation.
Och så har vi det industrialiserade folket, som vi lever i nu - parrelationer.
Det som skiljer de tre stadierna är att det senaste stadiet saknar en stor-gemenskap. Stammen eller stor-familjen utgjorde ett ramverk.
Men enligt mitt sätt att se saknas det ytterligare en dimension i vår verklighet. Och det är den andliga. Med det menar jag en större ordning. Ja, också en referensram egentligen - men större (kosmisk).

När det gäller par-relationer har jag också något på hjärtat som jag vill lätta: (jag har ju haft så många tillfällen att få begrunda detta). Alltså förutom avsaknaden av en andlig sfär, så är det också ett par andra saker jag skulle vilja poängtera.

  1. Det vanligaste problemet i parrelationer är trygghet. Egentligen är det en följd av den kultur man lever i. Trygghet är något som man får gratis - om den finns i familjen och i samhället man föds i. Men det är det den ofta inte gör. Trygghet är liksom grundämnet, råvaran, och bristvaran.. brist på trygghet vet jag inte om man kan bota på annat sätt än att få den. Men den måste växa sig stark inifrån. Den är också något som kan smitta av sig. Dvs om det finns en känsla av trygghet i familjen och i samhället, så blir det mer av den. Men finns den inte, är det svårt att bara skapa den ur tomma intet. Trygghet är en styrka.
  2. Konceptet 'Kärlek' är också en dimension i livet. Dock är det ett outvecklat begrepp i vår kultur. Det används som en quick-fix-benämning på flera olika känslor eller tillstånd. Egentligen kan man kalla det för brist på kärlek också. Dvs kärlek är mångsidigt, men om man inte får den, så har man den heller inte.

De flesta människor har upplevt omvårdnad och omtanke när vi är små. Det är en kärlek som vi möter, och som vi sedan också bär med oss. Vi drar kanske sedan förhastat slutsatsen att det är det som är kärlek. Dvs. att bli uppmärksammad, uppassad, gillad på ett babyartat vis. Senare tiders analyser och 'forskare' på området har sett ett klart samband mellan relationsproblem och förmågan att älska sig själv. Dvs självkänsla, självförtroende, självtillit m.m. (många namn på den egenskapen. i och för sig även egenkär - vilket snarare är en outvecklad form av självkänsla. En sorts överkompensation).
Man kan nästan sätta likhetstecken mellan trygghet och självkänsla.
Det där med själviskhet, är faktiskt något som präglar förälskelsen. När man ser det ur det här lite större perspektivet kan man verkligen ta sig en funderare på om förälskelse överhuvud taget är kärlek? Det är i alla fall klart att s.k. förälskade par i första hand ser sig själva i sin partner. Att det är en spegeleffekt och att det handlar om två egenkära personer.
Vänskap är ytterligare en form av kärlek. Och passion. Kanske vi har en form av kärlek för varje chakra?
Ja, nu har jag skrivit av mig lite om det här ämnet, så ska jag komma till din dröm.
Den där plattformen, kan man ju börja med. Fyra meter upp. Där befinner du dig. (sitter eller står du)? Alltså i relationen är du nog lite överlägsen - alltså har ett övertag eller överläge. Detta kan motsvaras av en högre känsla. Jo, så tror jag man ska tolka det - för 'hästen' tar ju ansats och hoppar upp dit. En 'häst' är oftast symbol för kärlek (stark känsla) och den måste ju ta sats och hoppa högt för att nå till dig. Du håller ett noriblad i handen. Alltså lite känns det som du har tagit en plats högre upp, som lite 'onåbar'. (prinsessan i tornet-effekten). Kärleken anstränger sig för att nå ditt 'nori-blad'. Den överanstränger sig. Kanar ett slag på 'hyllan' och gör sedan en båge ner och slår ihjäl sig. En självorsakad död. Själva bilden av den hästen kanande på 'hyllan', kan likna vid kärlekens korta lyckostund. Då den har gliid och flyt en kort stund.
Det hela ger en lite överspänd känsla också. Alltså ditt höga läge där i drömmen.
Tja, jag nöjer mig med den drömmen så länge och väntar på dina kommentarer..

Hälsning Urban

 

 

PC skrev - 2012-10-19 11:33:36:

Hej Urban och tack för att du har tagit dig tid att skriva ett uttömmande svar!

Du har ett intressant resonemang om de socialpsykologiska aspekterna. Jag måste fundera längre på det innan jag kan kommentera det, men vad jag kan säga nu är att det i just mitt fall är tydligt att det finns både kulturella och personliga skillnader som spelar in. Det kan vara värt att nämna att jag kommer från en mindre stad i Sverige och min partner från en av Asiens största städer, och vi lärde känna varandra i ett tredje land där vi nu bor tillsammans.

Grundproblemet har att göra med någon form av rankning mellan oss. Jag har ett överläge, som plattformen antyder (även om min egen första tolkning var mer inriktad på att ha kontroll över situationen) i och med att jag försörjer oss båda. Det fungerar ekonomiskt men inte emotionellt. Jag vet att han känner sig underlägsen trots att jag gör mitt bästa för att inte utnyttja situationen. Tyvärr blir motreaktionen från hans sida att försöka få övertaget. Det är förståeligt men det sker på ett sätt som jag uppfattar som elakt och manipulativt. Jag försöker generellt undvika att jämföra mig med andra människor men jag dras ändå in i det spelet eftersom han jämför sig med mig, och han kan till och med få mig att ranka mig mot andra människor. Jag vet att han vet att jag mår dåligt av det. Hans rankningar handlar mer om social status och framgång, samtidigt som jag antagligen svarar genom att ranka honom mot andra potentiella livspartners som skulle uppfylla mina önskemål bättre. Dessa processer är mer eller mindre uttalade.

Jag skulle naturligtvis vinna generellt på att försöka ha en mindre idealiserad bild av familjen som id. Men i det här fallet gör det varken till eller från, för rankningen hade funnits där ändå, och en relation ska inte innehålla konkurrens om stort och smått. Jag gör mig inte några illusioner om att lyckoruset från den första förälskelsen ska hålla i sig, men jag hade hoppats att den första 'självbespeglingen' (tack för att du tog upp det, jag har inte tänkt på det förut) skulle övergå i något mer stabilt och mindre 'egoistiskt'. Någonstans i den övergången har någonting fallerat men vi har fortsatt som om det inte var fallet. Plattformen har antagligen, som du säger, innebörden att jag har placerat mig oåtkomligt, kanske för att skydda mig från fler besvikelser eller från mer rankning. I drömmen stod jag upp, bredvid ett skrivbord som var belamrat med papper. Jag vet inte vad innebörden av det är, men jag tycker att jag tar ett stort ansvar för det 'administrativa' ekonomin, ser till att allt fungerar i lägenheten och så vidare. Jag tycker också att jag är den enda 'vuxna'i relationen.

/P

 

 

Urban skrev - 2012-10-19 20:44:07:

Ok då svarar jag bara som jag tänker när jag läser
Han måste väl känna någon smärta av den här situationen. Alltså sårad stolthet. Sticker nog i själen. Och det spelar nog ingen roll varifrån man kommer när det gäller en sådan grundläggande känsla.
Alltså hans smärta består nog i att inte bli respekterad i samhället tillräckligt mycket för att kunna försörja en familj. Nu får han sin värdighet mest genom att bli bekräftad och (eventuellt älskad) av dig.
Detta att bli respekterad och sedd och aksepterad är grundläggande mänskliga behov. (det vet du förstås)
Du skriver ju också att du ser dig som den enda vuxna i er relation. Det är ju många sätt att bete sig vuxet på. Och när man lever i ett litet kollektiv som ni gör - är det nog bra om man kan ha sina roller. Jag tolkar det du skriver om 'spel' som dessa olika roller, och att det är oklart.
Nu ska jag skriva något som du kanske inte gillar, och som kanske är kontroversiellt idag, (men inte igår och kanske inte i morgon heller).
Du anar nog vad jag ska skriva och kanske tänker att jag är gammalmodig eller något - men det är jag inte - för det har jag aldrig varit. Men det jag skriver är att dessa roller (eller spel som du kallar det) är grundläggande för ansvar, och ansvarsfördelning. Och det är naturligt och bra att ha. (jag vet som sagt inte hur han känner det, utan det här är bara antaganden, men han kan känna sig dålig som en 'hallic' nästan - och om han är en normal människa vill han nog inte känna så)..
Det här blir mycket om psykologi, och lite om drömmen, men det gör inget. Det är tvärtom bra för mig med, att gå lite längre åt det hållet..
Men bilden av din dröm finns hela tiden i mitt sinne.
Och fastän det är en svår situation som vi pratar om, så känns verkligen närheten till kärlek också i allt det här.

När man står upp i en dröm betyder det att vara 'alert' eller 'redo'. I vilken hand höll du noriplattan? Ett skrivbord med papper är en bild av din 'själ'.
Du svarar väl på det här så länge, så kan vi ta dina andra drömmar sen..
Hälsning Urban

 

 


PC skrev - 2012-10-19 21:56:13:

Hej igen och tack för snabbt svar.

Jag formulerade mitt förra svar väldigt länge eftersom jag ville hålla mig till ämnet, d v s drömmen, men jag insåg att kontexten påverkar mig alldeles för mycket för att jag skulle kunna utelämna den. Jag har börjat studera psykologi på min fritid så det jag skriver blir nog ofta färgat av det, vare sig det är avsiktligt eller inte! Jag ska dock inte dröja mig kvar alltför länge vid detta.

Du har rätt i det du skriver och jag tycker inte att du är kontroversiell eller gammalmodig. Tyvärr är min partner ganska svår att avläsa och jag vet inte hur han mår eftersom han aldrig vill prata om det, men jag inser naturligtvis att han inte mår bra och det gör mig uppriktigt ont att jag inte kan hjälpa honom mer. Med att jag känner mig som den vuxna i vår relation menar jag först och främst att jag är den som behåller lugnet medan han istället brusar upp, eller att jag tycker att jag har mer framförhållning medan han ser mer till situationen som den ser ut nu (med de brister som finns nu). Egentligen är vi båda drömmare och ser inte alltid alldeles realistiskt på tillvaron, men jag har kanske större tolerans för att utfallet inte alltid blir som jag hoppas. Han tar ett nederlag hårdare.

Och även om det finns mycket som jag retar upp mig på och vice versa så finns det också mycket kärlek.

Men nog med psykologi för ett tag!

Jag minns inte till 100 % men jag är nästan säker på att jag höll noriarket i höger hand. Vad skulle skillnaden mellan höger och vänster vara i detta fall? Apropå papperen så tänker jag dels på 'administrationen' jag nämnde, dels på det faktum att vi båda studerar för tillfället (jag parallellt med jobbet).
/P

 

 

Hej igen PC
Jo det är rätt stor skillnad mellan höger och vänster. Och när det gäller händer så är det olika sorters mentalitet eller sinne.
Händer är över huvud taget sådant som du "hanterar". Höger är mer rationellt och vänster mer intuitivt (konstnärlig). Så om det är höger hand så är det något rationellt över det.
Även den fyrkantiga formen är mer rationell. (antar att det var ett sådant fyrkantigt noriark) Även skrivbord och papper därpå antar jag hade en fyrkantig form. Likaså hyllan där du befinner dig, beskriver du som något fyrkantigt. I så fall är det mycket som är fyrkantigt strukturerat i din dröm.

(lite psykologi igen: du skriver att det är du som är behärskad när det gäller irritation - men du vet säkert att det kan upplevas retsamt och som dryghet. Även konflikträdd).


Nu har jag läst om din dröm om det brinnande ekipaget. Man kan nog relatera till de båda hästarna.
Du drömmer ju att du är där du är, och att du gör det du gör. Det låter på mig som att du i och med det har fått distans till dina problem. Du kan se ett brinnande ekipage, som kommer från den naturliga sidan. Hästar står för starka känslor. Ett helt hästekipage skulle närmast kunna betyda 'familjekänsla' som är hotad. Att brinna är symbol för starka personliga svårigheter. Ekipage är en äldre form av transportmedel. (annars är det vanligt med bil nuförtiden som drömsymbol för familjekänsla).
Den manliga sidan tar sig fram genom din 'natur', och har ett svårt dilemma.
Röken är också en viktig symbol, det är något oroande i 'luften'.
Du drömmer också om att vakna och att väcka - det är symbol för att det finns något i drömmen som du bör bli medveten om. Bli uppväckt om.
Din bror får representera din manliga sida. Du väcker honom och han blir irriterad. (klockorna stämmer bra på grund av att vi har ganska bra koll med vår egen inre klocka).
Det finns också en bild av ett större sammanhang i din dröm. Alltså detta officiella meddelandet, och känslan av att vägar är kontrollerade. Skulle närmast tyda det som att det har med ett personligt större sammanhang. Vägar är symbol för livsvägar. Du känner det är kontrollerat, du är möjligtvis själv kontrollerad, över din livssituation. Lusten att fly - skulle jag tyda som att du vill fly från din livssituation. Vapen kvar i vapenskåp är symbol för att inte ta till större våld (i drömmar är vapen den elaka tekniken att använda ord för att hota eller såra). Förhåll dig lugn, skulle jag tyda det som. Kan du se vart ekipaget är på väg?

Hälsning Urban

 

 

Hej Urban,
Ja, jag håller med om att drömmen på hyllan har många rationella inslag. Mitt yrke är rationellt inriktat och jag har mer konstnärliga intressen som sällan kommer till uttryck. Definitivt inte inom arbetet och sällan annars heller, eftersom arbetet tar upp så mycket tid. Inget konstigt med det, så är det säkert för många människor, men jag upplever ofta en konflikt mellan dessa två sidor av mig, att den konstnärliga sidan inte får tillräckligt mycket utrymme att utvecklas. Kanske beroende på att vi båda är beroende av min inkomst och att jag därför måste förhålla mig just rationellt till tillvaron, jag kan inte ta några chanser. Jag grubblar också mycket över alternativa yrken, men kommer inte fram till något som övertygar mig.
Jag visar nog irritation ganska ofta, men jag är mer behärskad än min partner, så det är relativt!
Du skriver mycket intressant om min andra dröm. Helt klart finns det stora svårigheter %u2013 tvivel om både val av partner och karriär som tar upp en stor del av funderingarna (kanske kan detta också tolkas genom de avspärrade vägarna). Det är sant också att jag går omkring med en känsla av något oroande i luften, utan att kunna sätta fingret på vad det är. Så helt klart finns det något jag bör bli medveten om.
Intressant, ditt påpekande att ekipaget som symbol har %u201Dersatts%u201D av bilen. Det brinnande ekipaget kändes helt klart hotfullt, och det passar in att det skulle handla om hotad familjekänsla. De gånger jag har drömt om bilar har det oftast varit humoristiska och trevliga drömmar %u2013 nöjesresor, upptäcktsfärder o s v. I denna dröm hade vi inte tillgång till någon bil alls utan om vi skulle fly så skulle det bli till fots.
Drömmen präglades trots katastrofkänslan av ett slags lugn, som om jag visste vad jag måste göra. Jag tyckte att uppmaningen att lämna vapen hemma måste ha varit riktade mot någon annan %u2013 jag hörde vad som sades men tyckte inte att det angick mig, jag hade ju inga vapen.
Allmänningen bakom huset är i verkligheten ett slags öppet fält som går genom flera villakvarter i nord-sydlig riktning. Ett par hundra meter norrut tar bebyggelsen slut och ett par kilometer söderut går en motorväg. I drömmen kom ekipaget från norr och var på väg söderut, men hade stannat när det började brinna. Det stod helt stilla, varken hästen eller mannen rörde sig.
Hälsningar P

 


Hej PC

Ok, då är det något som är stillastående, som har detta brinnande problem (dilemma). Det vanligaste med brinnande drömmar är att det är ett hus och att det är någon som hör till det huset.

Det är lite så i din dröm också - för det är ett ekipage som är utanför medan du befinner dig inomhus.
Jag tänker att det är antingen du som ser denna problematik, detta dilemma komma, och så står det still. Norr är mer förknippat med något kvinnligt och söder något manligt.
(dock har det inte förekommit brinnande ekipage förut, inte heller bilar vad jag minns)
Hästen är typiskt symbol för starka känslor. Oftast kärlek. Så ett svårt dilemma på kärleksområdet. Som först kommer och så står still.
Det har faktiskt förekommit ekipage förut. Och tydningen blev för det ekipaget att det djuret som drog det - var symbol för den känsla som tog den killen fram genom livet. (det var ett ekipage i rörelse och han var själv den som körde). I så fall kan man se djuret som "motorn" alltså motivationen i livet, det som får den här personen att "gå vidare" i livet. Men nu står det alltså still - och brinner. Så - problem alltså.
Detta är nog vad jag kan säga, du får själv avgöra om det går att få in i din verklighet.
Du skriver något om jobb och ansvar, och den bilden hade jag ju också av situationen. Jag kan ju inte leda dig i den frågan.
Det finns ju männsiskor som lever olika sorters liv. Det finns ju inte någon som tvingar dig.. egentligen.
Hälsning Urban

 

 

 

 

 

 


 

Till Drömtydningen